Vyřešíme vaše fyzické, psychické a vztahové potíže

Přihlásit se

Zůstaňne v kontaktu
RSS Facebook

Dechové cvičení: Jak se uklidnit nejen před spaním

Jen prostřednictvím dýchání se lze snadno uklidnit. V tomto článku vám přiblížíme, jak na to.

Dýcháme celý život

Dech je mocný nástroj, který nás doslova celý život provází. Život s prvním dechem začíná a s posledním dechem končí. Ale přestože dýcháme 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, často si toho vůbec nejsme vědomi. Přitom vědomým dýcháním můžeme změnit své vnitřní prostředí a naladit se na úplně jinou vlnu, než která je ve společnosti běžná při každodenním shonu a přemíře myšlenek.

 

Technika: Krabicové dýchání

Dnes vám představíme dechové cvičení, které vede ke stavu uklidnění a relaxace. Můžete si jej vyzkoušet například před spaním, pokud se vám špatně usíná, ale není problém si jej dopřát kdykoliv během dne, pokud to budete cítit. Toto dechové cvičení se nazývá krabicové dýchání, někdy taky čtvercové dýchání.

Před samotným cvičením si udělejte pohodlí. Je jedno jestli budete ležet, nebo sedět. Důležité je, ať se cítíte dobře a můžete se úplně uvolnit.

Samotným základem této techniky je rozdělení dechu na 4 doby. Ty se po sobě dokola stále opakují a to tak dlouho, jak vám to bude příjemné:

 

  1. nádech
  2. zádrž s plnými plicemi
  3. výdech
  4. zádrž s prázdnými plicemi

    ….a znova nádech :-)…

 

Je zde pravidlo, že všechny doby mají stejné časové trvání, pouze výdech je o 2s delší. Ideální je začít tak, že doby trvají 5 sekund, pouze výdech má 7 sekund. Bude to tedy vypadat následovně:

 

  • 5s nádech
  • 5s zádrž s plnými plicemi
  • 7s výdech
  • 5s zádrž s prázdnými plicemi

 

Jakmile si uděláte pár těchto cyklů, ucítíte, zda je pro vás délka jedné doby vyhovující. Pokud by to pro vás bylo příliš dlouhé, můžete si je zkrátit například na 3 vteřiny, výdech bude ale stále o 2 sekundy delší, tedy 5 vteřin (3+2). Nebo naopak si doby prodloužíte na 7 sekund, kdy ale výdech bude trvat 9 vteřin (7+2).

V případě, že by se vám nechtěl čas počítat, můžete si čtyři zmíněné doby dýchat jen intuitivně a čas vůbec neřešit.

 

  • Dopřejte si tuto techniku 5-10 minut a měli byste cítit příjemný pocit uvolnění. Krabicové dýchání aktivuje parasympatický nervový systém, který je zodpovědný za snížení hladiny stresu a uvedení těla do zrelaxovaného stavu.

 

 

Autor: Filip Řezníček

 

 

Potřebujete pomoci s potížemi?

Objevte naši terapii celostní a čínské medicíny.

Jaké techniky nabízíme?

Chcete dostávat upozornění na nové články?

Registrujte se a dostávejte na svůj e-mail upozornění na nové články v blogu.

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články, a případně novinky a akce studia, po dobu maximálně 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu. Jak vaše údaje chráníme »

© Šárka Eggerová | ochrana osobních údajů | všeobecné obchodní podmínky

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby
Foto: Tomáš Kučera